Едно од најдобрите воздушни сили во светот не сакаше да испрати свои авиони да се борат во Украина.
Во средината на 2015 година, сирискиот режим на Башар Ал Асад беше блиску до губење контрола врз земјата. Опозициските бунтовници вооружени со софистицирано оружје, вклучително и противвоздушни ракети Стингер, го зазедоа главниот град Идлиб. Се чинеше дека деновите на Асад се избројани, но тогаш Русија влезе во кавгата.
За краток период од шест месеци, руските авиони Су-24 немилосрдно ги бомбардираа позициите на бунтовниците во повеќе од 9.000 летови. Интензивната воздушна кампања ги запре одржливите бунтовнички придобивки постигнати од избувнувањето на сириската граѓанска војна во 2011 година.
Но, во тековната војна во Украина, руските воздушни сили речиси исчезнаа во почетната фаза на воената акција, која започна на 24 февруари. Ова остави многу аналитичари и официјални лица да се прашуваат дали нешто не е во ред со еден најмоќните воздушни сили во светот.
„Русија користеше (крстосувачки) ракети во првите неколку дена од конфликтот. Но, се воздржа од распоредување млазни ловци и бомбардери за да напаѓаат цели во Украина“, вели д-р Мауро Гили, постар истражувач во Швајцарскиот институт за технологија во Цирих (ETH-Цирих).
„Украинската воздушна одбрана не е целосно неутрализирана. Украина сè уште има степени на капацитет за откривање, стекнување и ангажирање на руски авиони во воздухот“, изјави тој за ТРТ Ворлд.
Русија ја започна својата кампања со погодување на украинската мрежа за воздушна одбрана, вклучувајќи радари за рано предупредување и ракети земја-воздух (САМ). Тоа се очекува во модерен конфликт.
Сепак, ВКС ги нема распоредено своите застрашувачки млазни авиони, кои ги има во стотици и се опремени со најсовремена авионика, како што мислеа многу експерти. Стратегијата ги остави руските копнени трупи ранливи на контранапади додека напредуваат кон Харков и други градови.
Украинските одбранбени сили тврдат дека нанеле огромна штета на руските колони кои напредувале.
Со денови на социјалните мрежи кружат видеа и слики на кои се гледаат празни оклопни возила и тенкови наводно напуштени од руските војници додека се повлекувале пред силниот украински отпор.
Визуелните слики укажуваат на недостаток на воздушна поддршка на ВКС Слична забелешка даде и американското Министерство за одбрана, велејќи дека украинскиот воздушен простор останува оспорен.
„Тие (ВКС) не се нужно подготвени да преземаат високи ризици со нивните сопствени авиони и нивните пилоти“, изјави висок претставник на американската одбрана за Ројтерс.
Во проценката на операцијата ВКС, аналитичарот на тинк-тенк РУСИ Џастин Бронк истакна дека техничките причини, кои се движат од недостаток на прецизно наведувани ракети до необучени пилоти, можеле да го забават рускиот воздушен напад.
Написот на Бронк „Мистериозниот случај на исчезнатите руски воздухопловни сили“ објавен на 28 февруари е широко распространет на Твитер.
Бронк тврди дека руските пилоти можеби немаат доволно искуство или часови на летање за да летаат со модерни авиони во ризично опкружување.
Некоординација меѓу ВКС и копнените трупи во управувањето со употребата на руските САМ, нешто што го прави поверојатен пријателски оган и недостатокот на прецизни проектили може да бидат две други причини, пишува тој.
„Мислам дека сите негови објаснувања се веродостојни и не постои причина зошто не треба да има повеќе од нив во исто време“, изјави Џајлс за ТРТ Ворлд.
Српско сценарио
Со месеци наназад, Соединетите Држави и нивните сојузници испраќаат оружје во Украина, кое вклучува и капацитети за воздушна одбрана, вели Гили од ЕТХ-Цирих.
Снимките кои излегуваат од зоната на конфликтот и се споделуваат на Јутјуб и Твитер покажуваат дека руските хеликоптери и авиони летаат брзо на мала височина, како што изгледа како маневар за да се избегне откривање од радарите, вели тој.
Според Гили, можно е украинските сили да имаат одредена способност да детектираат руски авиони од далеку, што им овозможува да распоредат МАНПАД (преносни системи за воздушна одбрана од човек) токму кога и каде се потребни.
Паметната употреба на дури и помалку софистициран систем за противвоздушна одбрана може да биде смртоносна, како што открија силите на Северноатлантската организација (НАТО) во воздушната војна против Србија во 1999 година.
Српските сили успеаја да го соборат стелт-млазот на американските воздухопловни сили F117 Nighthawk со паметно расфрлање на проектили земја-воздух и исклучување на нивните радари. Радарите САМ беа вклучени само во последен момент за да ги изненадат авионите на НАТО.
„Воздушната одбрана претставува сериозна закана за авионот: кога ќе биде откриен, пилотот ќе биде принуден да преземе маневар за избегнување и евентуално да ја фрли бомбата многу порано ако нема прецизен проектил“, вели Гили.
Но, додека Русија продолжува со својата офанзива и војната се одолговлекува, таа може да се бори со своите авиони за да земе поголемо учество во војната.
Молбата на украинскиот претседател Володимир Зеленски, НАТО да воведе зона на забранети летови, не доби никакво сериозно разгледување бидејќи може да ги вовлече САД и нивните сојузници во директна конфронтација со Русија.
„Мислам дека до степен до кој украинскиот отпор продолжува, а особено ако Украина добие авиони од НАТО, ќе видиме многу поагресивна употреба на ВКС“, рече Фарли.