За падот на ултралесниот авион, кој се урна во четвртокот недалеку од аеродромот „13 мај“, кај Земун Поље, ќе се спроведат две истраги – граѓанска и професионална, која вообичаено трае три месеци, изјави основачот на порталот „Танго шест“ Петар Војиновиќ.
„Истрагата за падот на авионот во кој загина пилотот, сопственик на леталото, ќе биде граѓанска, ќе ја води обвинителството, за да се утврди дали имало криминал и слични намери, а воздухопловна истрага од Центарот за истражување на авионски несреќи, чија цел е да се анализираат техничките и аспектите на човечкиот фактор за да се извлечат поуки и вакво нешто да не се повтори“, изјави Војиновиќ за Танјуг.
Тој додаде дека во истрагата за падот на ултралесниот авион Esqual VM-1C ангажирани се експерти од различни области, дека на универзитетот се прави техничка експертиза, а се анализира и „историјата“ на пилотот.
Војиновиќ истакна дека кај нас генералното воздухопловство, не авиосообраќајот, туку рекреативното, приватното воздухопловство, повеќе од две години нема евидентирано несреќа со смртен исход.
„Последната несреќа со смртен исход на аеродромот на 13 мај се случи во 2018 година и тоа беше човечки фактор. Од формирањето на тој аеродром во 2001 година, ова се единствените две несреќи со смртен исход“, рече тој.
Според него, Esqual VM-1C е ултралесен авион со високи перформанси, чиј инженерски и производствен проект го купил покојниот Александар Арсиќ пред 10 години од група инженери од Шпанија. Тоа беше сигурен и квалитетен проект, изјави основачот на порталот „Танго шест“.
Танјуг/Зоран Жестиќ
„На глобално ниво се произведени околу 20 примероци. По почетокот на производството во Србија, не се произведени повеќе од пет. регистриран YU- A299 се урнал по полетувањето од аеродромот „13 Мај“ кај Земун Поље.
Таквите авиони се попопуларни во општата авијација, тие се евтини и мора да бидат сертифицирани како и сите други, рече Војиновиќ и додаде дека пилотот мора да има дозвола и да ги следи сите процедури.
Според него, причините за несреќата би можеле да бидат многубројни, а тоа што леталото успешно полетало укажува дека проблемите се појавиле после тоа.
Среќата во несреќата, смета тој, е што очевидецот бил еден од најискусните пилоти на таквите летала и дека видел што се случува, дека пилотот му рекол дека има потешкотии со командите и контролата на леталото. Тоа може да значи се, рече тој, а истрагата ќе утврди дали пилотот можеби имал срцев удар, дали нешто се заглавило или паднало …
Според него, тука е и фактот дека паднал дел од леталото, што го спомна очевидец.
На прашањето што вели статистиката, односно што може да тргне наопаку, Војиновиќ вели дека тоа што рекреативната и приватната авијација во Србија две години е без фатални несреќи, претставува добар безбедносен резултат.
Според него, статистички човечкиот фактор е најчест пример за несреќи.
„Технологијата ретко пропаѓа, но мора и да се следи, па повторно доаѓаме до човечкиот фактор. Машините се расипуваат и сега ќе биде најважно да се утврди причината за несреќата“, рече тој.
На прашањето како е можно да се приземји ултралесен авион на поле како она во близина на Земун поле, на поле со пченка, Војиновиќ вели дека, кога ќе откажа моторот, не е ништо страшно бидејќи авионите се направени на таков начин што можат да плови без погон одредено време, но дека е проблем доколку дојде до структурни оштетувања, што се споменува овде.