Патниците кои се потпираат на екстерни батерии (т.н. power banks) за одржување на своите уреди во живот за време на долгите летови, наскоро ќе се соочат со нови рестрикции. Големите авиокомпании во Австралија, вклучувајќи ги „Квантас“ (Qantas) и „Вирџин Австралија“ (Virgin Australia), објавија целосна забрана за употреба на овие уреди за време на летот, како одговор на зголемениот ризик од пожари во кабината.
Овој потег доаѓа по серијата инциденти во глобалната авијација и е силно поддржан од експертите за безбедност, кои предупредуваат дека литиум-јонските батерии можат да бидат исклучително опасни во услови на променлив притисок и тесен простор.
Строги правила од декември: Што се менува?
Новите регулативи стапуваат на сила веќе следниот месец. „Вирџин Австралија“ ќе започне со примена на забраната од 1 декември, додека групацијата „Квантас“ (вклучувајќи ги „QantasLink“ и нискобуџетниот „Jetstar“) ќе ги имплементира правилата од 15 декември.
Клучните промени за патниците вклучуваат:
- Забрана за употреба: Патниците сè уште ќе можат да внесуваат екстерни батерии во авионот, но тие мора да бидат складирани и не смеат да се користат за полнење уреди за време на летот.
- Ограничување на количината: Дозволено е носење на најмногу две резервни батерии по патник во рачниот багаж.
- Ограничување на капацитетот: Секоја поединечна батерија не смее да надминува капацитет од 160 ват-часови (Wh).
- Задолжително во кабина: Како и досега, овие батерии строго се забранети во чекираниот багаж што оди во товарниот простор.
Наместо да користат сопствени полначи, патниците ќе бидат упатени да ги полнат своите телефони и таблети исклучиво преку USB портите или приклучоците за струја вградени во седиштата на авионот.
„Летечки бомби“: Зошто се воведува забраната?
Одлуката не е донесена преку ноќ. Популарните патни додатоци беа причина за неколку пожари во блиското минато.
- Во јули, беше регистриран инцидент на лет на „Вирџин“.
- Во октомври, полн авион на „Ер Чајна“ се соочи со сличен проблем.
- Во јануари, патниците на „Ер Бусан“ беа принудени на евакуација откако избувна пожар во просторот за рачен багаж над седиштата.
Наташа Хип, поранешен пилот, инструктор за итни процедури и предавач по авијација на Универзитетот во Јужен Квинсленд, ги поздрави новите мерки.
„Дел од годишната обука за пилоти и кабински екипаж е справување со пожари во авионот. Тие претставуваат значителен ризик и можат да бидат тешки за гаснење. Помислата на пожар во кабината е еден од најстресните настани што можат да се случат. Спречувањето на луѓето да ги користат овие уреди за време на летот го намалува тој ризик,“ истакна Хип.
Технички ризици и статистика
Вал Квин, технолошки коментатор, објаснува дека опасноста лежи во самата хемија на батериите.
„Вистинскиот проблем настанува кога тие ќе се оштетат или ќе добијат силен удар. Тоа може да ја компромитира литиум-јонската батерија внатре, која содржи многу складирана енергија,“ вели Квин. Ако таква батерија се користи (се загрева при празнење), ризикот од т.н. „термичко бегство“ (thermal runaway) и експлозија се зголемува.
Статистиката е загрижувачка:
- Федералната управа за авијација на САД (FAA) регистрирала 38 инциденти со литиумски батерии во првата половина на 2025 година, по вкупно 89 инциденти во 2024 година.
- Австралиската комисија за конкуренција и потрошувачи (ACCC) има издадено повеќе од десетина налози за повлекување на неисправни „power banks“ од пазарот од 2020 година наваму.
- Анкетите покажуваат дека над 40% од патниците патуваат со барем една екстерна батерија.
Со воведувањето на овие мерки, авиокомпаниите се обидуваат да воспостават конзистентни очекувања кај патниците и да ја елиминираат потенцијалната опасност пред таа да ескалира на 10.000 метри височина.