Србија јасно пропиша задолжителна опрема што секое патничко возило (категорија М1) мора да ја има според Законот за безбедност во сообраќајот и релевантните прописи. Оваа опрема не е луксуз – таа е законска обврска и е неопходна за безбедноста. На пример, според прописите, дефинитивно мора да ги имате следниве предмети:
Резервно тркало или комплет за брзо поправање гуми – резервно тркало со гума со иста големина и носивост како главните тркала е задолжително во автомобилот. Доколку недостасува тркало (на пр. возилото има таканаречени „run-flat“ гуми или соодветно средство за привремена поправка на гуми), сепак мора да имате алтернативно средство за поправка на дефектот.
Предупредувачки триаголник – задолжителен е предупредувачки триаголник што ги исполнува техничките стандарди. Во случај на дефект или несреќа, запрете го возилото и поставете го триаголникот правилно зад возилото (50–100 м во населени места, 150–250 м надвор од населени места, 250–500 м на автопат) за да ги предупредите другите учесници во сообраќајот.
Комплет за прва помош (тип Б) – задолжителен е комплет за прва помош според пропишаниот стандард (SRPS Z.B2.001). Таквиот комплет обично содржи фластери, газа, завои, гумени ракавици, термофолија, ножици, триаголен шал и упатства за пружање прва помош. Важно е да се провери датумот на истекување на залихите во комплетот.
Рефлектирачкиот (светлорефлектирачки) елек – неопходен за видливост на патот, мора да биде во согласност со стандардот SRPS EN 471:2010. Задолжително е да го имате во возилото (по можност закачен на седиштето или вратата) за да можете брзо да го облечете доколку треба да излезете на патот (на пр. во случај на дефект). Возачот и патниците мора да го носат кога го напуштаат возилото надвор од сообраќајната лента – без него, казната е 3.000 динари.
Јаже за влечење или сајла – задолжително за возила регистрирани по 1 јануари 1984 година како дел од основната опрема. Ова е потребно за врзување или влечење на неисправно возило (на пр. до најблиската сервисна рампа). При влечење, следете ги правилата (растојание 3–5 м, функционални сопирачки и светлосни сигнали на обете возила).
Противпожарен апарат – не е задолжителен кај патничките автомобили, но е задолжителен кај возилата што превезуваат патници или стока (на пр. автобуси, камиони). Иако не е потребен за обични патнички автомобили, може да се препорача поседување мал апарат за гаснење (најмалку 1 кг сув прав), особено ако возите на бензин.
Овие предмети го формираат јадрото на задолжителната опрема. Исто така, постојат препораки (на пр. резервни светилки и осигурувачи, комплет алатки или дигалка), но тие не се законски задолжителни. Секако е препорачливо да ја носите вашата регистрација, возачка дозвола и полиса за осигурување на патот, иако тие не се сметаат за „опрема“ во строга смисла.
Зимска опрема
Законот за безбедност на патиштата ги пропишува зимските гуми и синџирите како задолжителна зимска опрема за патничките возила. Во периодот од 1 ноември до 1 април, возилото мора да има зимски гуми (со ознаки M+S, Snow/Winter, итн.) на сите тркала кога има снег, мраз или кашеста маса на патот. Минималната длабочина на шарите на зимските гуми во овој период треба да биде ≥4 mm. Доколку временските услови станат нормални (суви), можете привремено да преминете на летни гуми, но законот не ја дефинира толеранцијата – во пракса, брзото менување на гумите се препорачува од безбедносни причини. Пример за популарна големина се зимските гуми 205 55 R16 – овој модел често е на листите на најпопуларните зимски гуми.
Покрај гумите, задолжително е да имате синџири за снег или друг уред за подобро прилепување во багажникот (на најмалку две погонски тркала). Синџирите не се потребни кога нема снег, а во населените места се задолжителни само кога знакот предупредува на снег.
Според Министерството за внатрешни работи и сообраќајните прописи, возачот кој нема зимски гуми кога има снег, мраз или кашеста маса на патот е технички оштетен. Во тој случај, полицијата може да ви изрече казна (поединци 6.000–20.000 динари) или дури и да ви го заплени возилото додека не се опремите правилно. Затоа, задолжителните зимски гуми и синџири се клучно прашање за зимската безбедност.
Детски седишта (седишта за бебиња и деца)
Посебна категорија задолжителна опрема се однесува на безбедноста на децата во возилото. Српскиот закон за безбедност во сообраќајот предвидува дека дете до 12 години (помалку од 135 см) мора да се транспортира во соодветно, одобрено седиште за автомобили. На пример, дете пократко од 135 см мора да биде прицврстено во специјално детско седиште инсталирано според упатствата на производителот. Децата под 3 години можат да бидат дури и на предното седиште само во седиште за автомобили свртено кон назад (со исклучено воздушно перниче).
Во пракса, ова значи дека родителите мора да имаат седиште за бебиња и деца при транспорт на најмали патници. Употребата на седиштето зависи не само од тежината и висината на детето, туку и од неговата возрасна група – новороденчињата патуваат во колепка или седиште од група 0/0+, додека постарите деца се префрлаат на седиште свртено кон правецот на движење (ECE групи I, II, III). Секое седиште за автомобили мора да биде хомологирано (означено со налепница „E“) за да се исполнат безбедносните стандарди.
Да разјасниме: дете пократко од 135 см не смее да се транспортира без седиште специјално за деца. Во пракса, задолжително е да се користи детско седиште или соодветно седиште за постари деца додека детето не ја достигне потребната висина/тежина. Возењето дете без седиште е казниво со до 120.000 динари и дури 14 казнени поени. Затоа, од правни и безбедносни причини, купувањето и правилната употреба на детско детско седиште е задолжително.
Правна основа и дополнителни информации
Задолжителната опрема е детално пропишана со законите и прописите на Република Србија. На пример, Законот за безбедност на сообраќајот на патиштата јасно ги дефинира обврските на возачите и патниците, додека Правилникот за класификација на моторни возила и приколки и технички услови за возила во сообраќајот дополнително прецизно ги регулира видовите возила и опрема. (Текстот на Законот и Правилникот може да се најдат на официјалната веб-страница на Министерството – на пр. [Закон за безбедност на сообраќајот на патиштата] и [Правилник за дистрибуција на возила])
Во пракса, препорачливо е возачите редовно да ја проверуваат исправноста и комплетноста на задолжителната опрема (притисок во резервната гума, исправност на триаголникот, датум на истекување на комплетот за прва помош, синџири подготвени пред зимата итн.). Држете го елекот на дофат, а не во багажникот, и знајте каде е вашиот триаголник. Придржувањето кон овие мерки не само што ги избегнува казните, туку пред сè ја зголемува безбедноста на сите учесници во сообраќајот.
Повеќе информации ТУКА
Читај и ова:
- 1.Сончево со мала до умерена локална облачност, температурата до 20 степени
- 2.Како да спиете со затнат нос? Обидете се со овие метод
- 3.Го славиме Свети Јован Богослов, апостол и евангелист
- 4.Дневен хороскоп – четврток – 9 октомври 2025 година
- 5.Финансиските друштва со рекордни 150 милиони евра кредити кон населението