На што да внимаваме ако планираме да купиме автомобил оваа година?
Пазарот на автомобили е исклучително чувствителен на глобалните економски предизвици, променливите политички ситуации и сè построгите регулативи за емисија на штетни гасови.
Побарувачката за автомобили нагло расте во текот на некои години, додека во други, купувачите се принудени драстично да ги променат своите навики. За среќа, некои трендови ни даваат увид во тоа што не чека во иднина.
Што не чека на автомобилскиот пазар во 2025 година и на што треба да внимаваме доколку планираме да купиме автомобил?
Недостаток на половни автомобили стари 3-4 години
Иако глобалната криза со полупроводниците можеби изгледа како минато, нејзиното влијание врз автомобилскиот пазар сè уште се чувствува. Поради големите проблеми во синџирот на снабдување во текот на 2021 и 2022 година, производството на нови автомобили драстично опадна низ целиот свет.
„Флуктуациите на пазарот на нови автомобили директно влијаат на сегментот на користени возила. Во моментов, забележителен е недостаток на возила произведени во 2021-2022 година и се очекува овој проблем да потрае. Понудата на користени автомобили кои се стари 3-4 години ќе биде многу ограничена“, вели Матас Бузелис, експерт за автомобилски пазар во компанијата за податоци за автомобили carVertical.
Поради ваквата состојба, ќе има поскапување на автомобилите стари 3-4 години, а нечесните продавачи можат да го искористат тоа со фалсификување на километражата на возилото, сокривање на штети или други дефекти, а со тоа вештачки да ја покачат цената на речиси новите автомобили на секундарниот пазар уште повеќе.
Имајќи го ова на ум, купувачите треба критички да ја проценат состојбата на возилото, да ја проверат историјата на возилото и да се уверат дека информациите на продавачот за возилото се точни.
Пониските каматни стапки ќе ја зголемат продажбата на автомобили
Инфлацијата и зголемувањето на каматните стапки силно го погодија и пазарот на нови и половни автомобили. Многу возачи се одлучија за поевтини автомобили или го одложија купувањето до подобри времиња.
Сепак, со оглед на стабилизирањето на каматните стапки во 2024 година, се очекува продажбата на автомобили да започне нагорна траекторија во текот на 2025 година.
Како што паѓаат каматните стапки, автомобилите стануваат попристапни, што значително влијае на однесувањето на клиентите. Возачите кои штедеа во последните години веројатно оваа година ќе почнат да трошат повеќе.
Пазарот на електрични возила постепено ќе расте
Недоволно развиената јавна инфраструктура за полнење и високите трошоци го забавуваат растот на пазарот на електрични возила. Иако има интерес за електрични возила, повисоката цена во однос на конвенционалните модели е главна пречка за нивно купување.
Во повеќето земји, поради недостаток на станици за полнење, електричните автомобили најчесто ги купуваат оние кои можат да ги полнат дома.
„Побарувачката за користени електрични возила, исто така, може да биде значително загрозена од зголемената популарност на евтините кинески електрични автомобили во Европа. Сепак, не е сигурно дали возачите ќе сакаат да ги купат овие модели, бидејќи постојат сомнежи за нивниот квалитет и услугата после продажбата. Повеќето клиенти ќе продолжат да се одлучуваат за докажани брендови“, објаснува Бузелис.
Дизелите нема да поевтинат во Источна Европа
Дизел автомобилите долго време доминираа на западноевропскиот пазар, но нивното владеење полека завршува. Купувачите се повеќе се свртуваат кон хибридни и бензински автомобили, додека построгите регулативи за емисиите ги туркаат дизел возилата од пазарот.
Падот на производството на нови дизел автомобили во Западна Европа влијае на понудата на половни дизел возила во Источна Европа.
Поради ограничената понуда, половните дизел автомобили стари меѓу 1 и 5 години веројатно ќе продолжат да бидат многу барани во Источна Европа, што значително ќе го забави падот на нивната вредност. Тоа исто така значи дека клиентите ќе се соочат со повисоки цени отколку што очекуваа.
Година на големи предизвици за европските производители на автомобили
Во 2025 година, Европската унија го намали дозволеното ниво на емисија на CO2 за автомобили од 116 грама на километар на 94 грама. Во случај на непочитување, производителите ќе се соочат со огромни казни за секое продадено возило.
„Поради сè построгите регулативи на ЕУ за емисиите, големите производители на автомобили се на работ на опстанок. На клиентите им е тешко да одлучат дали да се префрлат на електрични возила, а зголемената популарност на кинеските марки на автомобили е дополнителен предизвик“, вели Бузелис.
Слабата продажба на електрични возила и недовербата кај потрошувачите создаваат проблеми за целиот автомобилски пазар. Австрија, Бугарија, Полска, Романија, Словачка, Чешка и Италија веќе изразија загриженост за построгите правила за емисии, барајќи од ЕУ да го одложи нивното спроведување, тврдејќи дека казните ќе им наштетат и на производителите и на националните економии.
„Европските производители на автомобили се принудени во својата понуда да вклучат модели кои слабо функционираат на пазарот. Дополнително, растат цените на новите автомобили, што природно ја забавува продажбата и ги загрозува нивните неуспешни обиди да одржат работна сила. Брзиот развој на индустријата во текот на следната година е неопходен за да се спречи непосредна криза. Европа мора веднаш да реагира, во спротивно ќе се соочи со последиците од строгите регулативи и само да гледа како конкуренцијата од Кина фрла сенка врз автомобилската индустрија на континентот“, вели експертот за пазарот на половни возила.