Автоматските менувачи во модерните автомобили значително се променија во текот на изминатите неколку години. Класичните, цврсти копчиња кои порано беа стандардни, сега се повеќе се заменуваат со помали прекинувачи, ротирачки тркала или лост, но основните ознаки на нив во голема мера останаа исти.
Стандардните ознаки кои се наоѓаат на сите автоматски менувачи се:
P (Парк) – се користи кога возилото е запрено и паркирано. Во оваа позиција, менувачот ги заклучува брзините, спречувајќи неконтролирано движење на автомобилот.
R (рикверц) – овозможува возење наназад.
N (Неутрална) – неутрална положба во која се одвојуваат брзините, слично како кога рачниот менувач е во лер.
D (Drive) – стандарден режим на возење напред, каде што менувачот автоматски ги менува брзините во зависност од брзината и оптоварувањето.
Сепак, покрај овие основни ознаки, многу понови автомобили, особено хибридните модели, имаат дополнителни позиции на менувачот како што се B и L, кои имаат специфични функции.
Што значи ознаката Б на автоматскиот менувач?
Буквата B (Brake) често се појавува на автоматските менувачи на хибридните возила. Кога менувачот е поставен на позиција B, се активира регенеративно сопирање, што значи дека при забавување, електричниот мотор се користи за создавање отпор и со тоа намалување на брзината на возилото. Оваа функција има двојна корист:
Го намалува оптоварувањето на сопирачките, продолжувајќи го нивниот работен век.
Тоа помага да се наполни батеријата бидејќи кинетичката енергија што инаку би се трошела се претвора во електрична енергија.
Ознаката B е особено корисна на долги удолнини, бидејќи овозможува контролирано забавување без прекумерна употреба на сопирачките. Во споредба со класичниот начин на возење во позиција D, положбата B овозможува посилно моторно сопирање, со што се постигнува поефикасна контрола на брзината при спуштање.
Што значи ознаката L на автоматскиот менувач?
Некои автомобили имаат и позиција L (Low), која се користи за ситуации кога е неопходно да се одржува моторот во помали брзини, обично во прва или втора брзина. Овој режим на работа се користи во специфични услови на возење, како што се:
Текстот продолжува под огласот
Возење во снег, кал или песок, каде што пониските брзини обезбедуваат подобра тракција.
Совладување на стрмни искачувања, кога е потребна поголема моќност.
Контролирано спуштање по стрмни падини, слично на моторното сопирање со рачни менувачи.
Што значат ознаките +/- или М?
Покрај стандардните ознаки, некои автоматски менувачи имаат и опција за рачно менување брзини, што се означува со знаци +/- или буквата M (Рачно). Оваа функција му овозможува на возачот сам да ги менува брзините со помош на рачката на менувачот или рачките зад воланот, што е корисно во ситуации кога сака поголема контрола врз возилото, на пример кога вози спорт или влече товар.
Кога да се користи која дополнителна опција
Иако класичните автоматски менувачи со четири позиции сè уште се најчести, поновите технологии, особено кај хибридите и електричните возила, воведуваат дополнителни опции кои ги подобруваат перформансите и енергетската ефикасност.
Ако возите автомобил со ознака Б, користете го на удолнини за да го намалите абењето на сопирачките и да ја зголемите регенерацијата на енергијата. Ако имате L, користете го во попребирливи услови кога ви треба поголема контрола врз преносот на енергија. Разбирањето на овие функции може да ви помогне да го извлечете максимумот од вашиот автоматски менувач и да ја подобрите безбедноста и удобноста при возењето.